Verhalen
Klanten goed helpen en ondertussen een geintje kunnen maken, daar hou ik van.

Luuk van het Loo

Verkoopmedewerker

Klanten goed helpen en ondertussen een geintje kunnen maken, daar hou ik van. Wij willen de klant zo snel mogelijk weer de deur uit hebben. Dat klinkt misschien gek, maar hun tijd is kostbaar. Een kwartier wachten aan de balie is te lang.’ Aan het woord is Luuk van het Loo, verkoopmedewerker bij Wasco Apeldoorn. ‘Klanten zijn mijn passie.’

‘Ik werk inmiddels al weer tien jaar aan de balie, hier in Apeldoorn. Voor klanten ben ik een vertrouwd gezicht. Ik ben verantwoordelijk voor de balie en doe alles wat daarbij hoort. Elke dag is anders, je krijgt elke dag weer andere vragen of problemen die je op kunt lossen. Ik vind het leuk om klanten goed te helpen, zodat ze tevreden weer verder aan hun werk kunnen gaan.’ 

Vertrouwd gezicht

‘Wasco ken ik al wel 25 jaar hoor. Hiervoor deed ik het magazijn bij een installatiebedrijf, dus stond ik aan de andere kant van de balie. Ze kenden me dus toen ook al bij m’n naam, haha. Ik kom nog steeds veel oud-collega’s en andere installateurs uit die tijd tegen. Ik vond het toen al een leuk bedrijf van buiten, maar weet nu dat het van binnen minstens net zo leuk is.’

Altijd actuele kennis

‘Ons assortiment is de laatste jaren flink uitgebreid. Ik had al veel kennis over de installatieproducten, maar je groeit vanzelf in de uitbreiding mee. We doen nu bijvoorbeeld ook veel met airco’s, zonnepanelen en warmtepanelen. We worden goed bij geschoold. Vaak met interne cursussen, soms ook via internet of via externe leveranciers. Je leert zo precies wat er in de markt speelt en gaande is. Alles word je aangereikt om het te kunnen leren. Kijk, en je kunt niet alles weten. Dat is nou een van de leuke dingen van Wasco, dan kan ik dus een calculatieafdeling bellen. Daar zitten de specialisten, die helpen je als je het niet precies weet.’

 ‘Hier word je gezien’

‘Wasco is heel persoonlijk. Als je jarig bent, krijg je verschillende berichtjes van collega’s die je feliciteren. Je bent hier geen nummer, ik ben hier Luuk. Ook in de tijd van de pandemie werden we gezien. Er kwam eens een bos bloemen, als bedankje voor je inzet. We doen het echt samen, maar dat wordt ook gewaardeerd. Ze denken aan ons, dat is leuk. Dat zie je ook aan hoe dingen geregeld zijn. We krijgen bijvoorbeeld elk jaar nieuwe werkschoenen en nieuwe werkkleding. Er wordt goed met spullen omgegaan. Het is netjes en goed geregeld.’

‘Alles is heel open. Dingen die bij de directie besproken worden, horen wij ook. Je voelt je betrokken. De directeur komt hier gewoon in de vestiging binnen lopen. Die noemen we gewoon bij de voornaam noemen. Ondanks dat Wasco zo hard groeit, voelt het vertrouwd.’

We zijn er voor elkaar

‘Zo doen we het hier met ons team ook hoor. We doen het samen. Ik begin om 6.15 uur, zodat alles wat ’s nachts geleverd is om 7 uur in de winkel ligt en de eerste klanten geholpen kunnen worden. Als er een keer iets is, omdat je vrij bent, wordt er een vliegende keep ingevlogen. We zijn er voor elkaar. We hebben het leuk als team, dan heb je veel voor elkaar over. Als iemand een keer eerder weg moet, lossen we dat voor samen op.’

Klanten zo snel mogelijk de deur uit

‘We hebben hier in Apeldoorn een grote shop. Alle meters moeten vol liggen. In kleinere shops liggen alleen de standaardartikelen, maar hier hebben we ook vrije meters, zoals we dat noemen. Dan kunnen we eens iets proberen als uitbreiding op het assortiment.

Klanten moeten snel en goed geholpen worden. We willen mensen zo snel mogelijk weer de shop uit hebben. Dat klinkt misschien gek, maar dan kunnen ze weer aan het werk. Een kwartier wachten is voor hen lang, dat willen we niet. En toch is er vaak wel tijd voor een beetje ouwehoeren en een geintje.’

 

‘Klanten zijn echt mijn passie. Ze komen hier echt niet alleen voor het product. Er zit ook bepaalde gunfactor in. Ze willen goed geholpen worden, maar komen vaak ook even stoom afblazen. Vroeger zaten de monteurs tussen middag met een broodtrommeltje bij ons te eten. Dat doen we nu niet meer, maar dat was wel heel gezellig! Het geeft wel aan hoe we met elkaar omgaan. Nu organiseren we één keer per jaar een barbecue met klanten. Daar kijken we allemaal naar uit! We doen ook een darttoernooi met klanten. Zo spreek je elkaar ook eens anders, dan leer je ze weer van een andere kant kennen.’

 

Geen dag is hetzelfde

‘Geen dag is hier hetzelfde. Daar moet je wel tegen kunnen. Als je vandaag iets bedenkt om morgen te doen, loopt het toch vaak anders. In grote lijnen doe je natuurlijk wel hetzelfde, maar het verloopt toch net wat anders dan je had bedacht. Als je hier werkt moet je dus wel flexibel zijn. Het is ook handig als je kennis of interesse in de installatiebranche hebt. Maar als je in ons team past, leren we je alles wel bij hoor. Oh ja, en je werkt best veel met de computer. Dat vind ik zelf nog wel eens lastig, maar dat hoort er ook bij.’

 

Mijn ambitie? Bij Wasco blijven

‘Mijn ambitie voor de toekomst is om elk geval bij Wasco te blijven. Ik kom uit Apeldoorn en kom altijd lekker op de fiets. Ik hou niet van auto rijden, dus dit is een leuke oplossing. In welke rol dat is, weet ik niet. Er zijn nog wel een paar dingen die ik ook zou willen doen. Als het maar bij Wasco is, dat weet ik zeker. Het is een echt een mooi bedrijf. Als je ziet dat ze in een schuurtje zijn begonnen en waar we nu staan, ik vind het mooi dat ik daar onderdeel van ben.’

 

Job Alert

Wil jij als eerste weten wanneer er nieuwe vacatures beschikbaar zijn? Stel dan een Job alert in en ontvang de nieuwste vacatures per e-mail.