Verhalen
'Alles voor een optimale online klantbeleving'

Mirjam de Rink

Online marketeer

‘Toen ik Wasco leerde kennen, dacht ik niet: ‘Dat is nou een typisch e-commercebedrijf’. En dat is precies wat ik zo leuk vind! Door de combinatie van vestigingen, binnen- en buitendienst én de website kunnen we samen een heel brede klantbeleving bieden. Daarnaast dragen we actief ons steentje bij aan de verduurzaming van Nederland.’  Aan het woord is Mirjam de Rink (31), die sinds begin 2023 bij Wasco werkt als online marketeer op de e-commerceafdeling.

‘Kijk, als iemand een spoedje heeft, kan hij meteen naar een vestiging rijden. Wil een installateur z’n kennis vergroten, dan heeft Wasco een passende opleiding. Wil je degelijk technisch advies, dan bel je de binnendienst. En als je rustig vanuit huis de spullen wilt bestellen, kan hij op onze website of app terecht. Zo is er voor elke wens een passende oplossing. Dat vind ik gaaf aan Wasco: we helpen onze klanten op zo veel mogelijk manieren.’

Online klantbeleving als rode draad

‘Dat klantgerichte, dat is voor mij wel een rode draad. Het zit in al m’n werkelementen. Mijn doel is dat gebruikers op de website moeiteloos en zonder hobbels hun producten kunnen vinden en bestellen, maar ook voor kennis bij ons terecht kunnen.’

Op verschillende manieren zijn we bezig met het optimaliseren van de gebruikerservaring. We proberen ons zoveel mogelijk te identificeren met onze klant en aansluiting te vinden bij hun wensen en behoeften. Dit doen we door analyses en gebruikersonderzoeken. We zijn onlangs ook gestart met experimenten. Daarnaast werken we steeds nauwer samen met onze productmanagers om te onderzoeken hoe we onze producten het beste kunnen aanbieden. We voeren doorlopend onderzoek uit op de website om inzicht te krijgen in het zoek- en koopgedrag. Tegelijkertijd gaan we bij de vestigingen langs om live met klanten in gesprek te gaan. We doen interviews ter plekke met klanten uit allerlei segmenten: van zzp’ers tot grote installateurs. Alles voor een optimale online klantbeleving.

Onboarding

‘Ik startte met deze baan aan het begin van het nieuwe jaar. Over goede voornemens gesproken, haha. Ik ben gelijk gestart met een andere collega binnen mijn team. Dat was wel fijn. We waren in december al mee geweest met het teamuitje, dus we wisten al een beetje wie onze collega’s waren. We werden goed opgevangen en werden wegwijs gemaakt in het pand en in de systemen. Vanuit Wasco zelf is er ook een onboardingsprogramma, dat we samen gevolgd hebben.

Ik heb echt de ruimte gekregen. De eerste vier maanden stonden voor mij in het teken van Wasco als bedrijf leren kennen en nadenken over waar e-commerce waarde kon toevoegen. Ik kreeg een lijst met collega’s die ik kon benaderen om de organisatie te leren kennen. Dat heeft enorm geholpen! Wasco is een groot bedrijf. Ik heb in korte tijd veel facetten leren kennen: het kantoor, het distributiecentrum, verschillende vestigingen. Dat gaf handvatten hoe Wasco in elkaar steekt. Die eerste periode maakt m’n werk nu veel makkelijker, aangezien ik in mijn rol met veel andere afdelingen samenwerk.

Pionieren

‘Binnen mijn werk is er dus volop ruimte om te pionieren. Dat is ook de fase waar Wasco zelf in zit. De markt ontwikkelt zich ontzettend snel, zeker als je kijkt naar bijvoorbeeld warmtepompen. Je moet niet alleen de producten aan kunnen bieden, maar je wilt ook de kennis kunnen bijleveren die nodig is om ze te installeren en te gebruiken.

Diezelfde pioniersmentaliteit hebben we als marketeers ook. We krijgen volop ruimte om de Wasco-app en de website door te ontwikkelen.

 

Persoonlijke ontwikkeling

‘Die focus op ontwikkelen ligt niet alleen op het door ontwikkelen van onze online kanalen, maar ook heel erg op het persoonlijke vlak. Er is veel ruimte om na te denken over hoe je zelf wilt ontwikkelen en hoe je daarin kunt bijdragen aan de groei van Wasco. Ik werk bijvoorbeeld nauw samen met een extern marketingbureau. Ik leer daar heel veel van om de kennis en ervaring daarna ook zelf toe te kunnen passen. Hier sta je nooit stil.'

 

Collega’s als warm bad

‘Nu ga ik heel erg in op de inhoud van het werk, maar wat werken bij Wasco ook heel erg leuk maakt, zijn de collega’s. We hebben een gezellig en open team, waarin de nodige grapjes worden gemaakt. Hier kun je jezelf zijn, ook wanneer het soms even wat minder gaat. We borrelen regelmatig, we houden allemaal van lekker eten. We zijn betrokken bij elkaars persoonlijke leven. Mijn vriend werd geopereerd, en het was onzeker hoe dat zou verlopen. Dan kijken we echt als team hoe we er een mouw aan kunnen passen en het werkbaar maken. Bovendien werd er zelfs een fruitmand van mijn team voor mijn vriend thuisbezorgd!’

 

Trots

Ik durf wel te zeggen dat ik trots ben dat ik voor Wasco werk. Ik vind het een onwijs leuk bedrijf. Als ik aan kom fietsen, denk ik: ‘Daar werk ik!’ Ik voel me hier op m’n plek: ik doe wat ik leuk vind, kan zijn wie ik ben, kan vertellen hoe het thuis gaat en er is altijd een luisterend oor. Als je leuke collega’s hebt en je doet wat je leuk vindt, heb je een gouden combinatie volgens mij.’

Job Alert

Wil jij als eerste weten wanneer er nieuwe vacatures beschikbaar zijn? Stel dan een Job alert in en ontvang de nieuwste vacatures per e-mail.