Verhalen
500.000 producten beheren op zowel groeps- als detailniveau: contentspecialist Daniel Cornelies doet het

Daniël Cornelies

Contentspecialist

500.000 producten beheren op zowel groeps- als detailniveau: contentspecialist Daniel Cornelies doet het
Wie klant is bij Wasco, heeft het ongetwijfeld gebruikt: de onderdelenzoeker. Daniël Cornelies, contentspecialist bij Wasco, stond aan de wieg van deze app en ontwikkelde het tot wat het nu is. Een succeshit, met 4,5 miljoen sessies in het afgelopen jaar. Wat drijft hem? En waarom werkt hij na 17 jaar nog steeds bij Wasco?

‘We moeten eerst even terug in de tijd, naar 2006. Ik was installateur in de utiliteitsbouw en stond aan de balie bij Wasco. ‘Daar moet je zijn als je onderdelen wilt hebben’, hadden ze tegen me gezegd. Dat klopte. Ik kwam er regelmatig en raakte aan de praat met de baliemedewerker. Zo hoorde ik dat ze iemand zochten die een catalogus voor Wasco kon maken. Dat leek me wel wat. Zo kwam ik, in de tijd dat de faxmachine overuren draaide, hier in dienst.

Ik had nog nooit een catalogus gemaakt hoor, maar dat is kenmerkend voor Wasco: kansen geven aan mensen waar ze in geloven. Ik snapte dat er een hoofdstukindeling in zat, achterin een index en dat alles wat daar tussenin zat, precies moest kloppen.

Van papieren catalogus naar webshop

In 2014 namen we afscheid van de catalogus. Sinds 2009 was de webshop al live. De catalogus en de webshop draaiden los van elkaar, we hielden twee databases separaat van elkaar overeind. Dat is natuurlijk niet goed. Sinds 2014 doen we alleen nog online en werken we binnen 1 centrale PIM-database, een Product Information Management-systeem.

Het laatste grote project dat ik gedaan heb, is weer een vervolgstap op de webshop. Wasco is markleider in CV-onderdelen. Hiervoor hebben we een app ontwikkeld met een onderdelenzoeker. Monteurs kunnen hier elk onderdeel, van nagenoeg elke CV-ketel, vinden en los bestellen. Dat is een enorme vooruitgang! We hebben 500.000 producten, vind daar je weg maar eens in. Al die producten zijn hier van de plank gehaald en in huis gefotografeerd. Daarin lopen we vaak zelfs voor op de producenten! Kijk, ik zal het je laten zien. Je kunt zoeken op bijvoorbeeld een specifieke ketel. Je krijgt dan een tekening te zien van die ketel en kunt op elk klein onderdeel klikken, inzoomen en dat ene onderdeel bestellen. Superhandig! Dat vinden de monteurs ook: afgelopen jaar werden er 4,5 miljoen sessies gedaan met de onderdelenzoeker. 

Daniël Cornelies contentspecialist bij Waco

Tot in het kleinste detail

Als contentspecialist hoor ik bij de business unit Airconditioning. Binnen de business unit zitten we met alle disciplines bij elkaar: de  levenscyclus van het product wordt van alle kanten belicht. Ik zit daarin op het meest gedetailleerde niveau van alle functies. Ik valideer ook dingen, het moet tot op de punt en komma kloppen. Dat moet je leuk vinden als contentspecialist. Je moet consistent zijn en een bepaalde kwaliteit willen handhaven. Je moet volhardend zijn, de taal van de klant spreken en gevoel hebben voor de markt. Je hoeft echt niet van de vloer te komen. Als je deze eigenschappen hebt, kun je de rest wel leren We helpen je daar heel graag bij.

‘Hier wordt naar je omgekeken’

Dat is ook waarom ik na 17 jaar nog steeds bij Wasco werk. Hier word je gezien als mens. Er wordt naar je omgekeken. En er wordt ook gekeken naar wat je kan en waar je naar toe wilt. Ik heb Wasco geholpen te groeien en groei daar zelf ook in mee. Ik ga niet weg, omdat ik die groei van het bedrijf van binnenuit wil meemaken.

Wasco is groot geworden als familiebedrijf, nu ken ik nog steeds bijna iedereen bij voor- en achternaam. Dat familiegevoel verandert door de jaren heen, maar nog steeds voel ik me erg betrokken. Als team borrelen we 1 keer per maand samen. De ene keer in Apeldoorn, de andere keer in Deventer, zodat onze woonplaatsen allemaal aan bod komen.


Daniël Cornelies contentspecialist bij Wasco

 

Winnaarsmentaliteit

Met mijn collega’s loop ik elke dag een rondje, langs het bedrijventerrein waar we zitten en door het bos. We doen er gemiddeld 23 minuten over. Dat vind ik belangrijk, het is niet goed als je alleen maar achter een scherm zit de hele dag.

Voorheen deden we als collega’s 10 push-ups op elk heel uur. Daar is een beetje de klad in gekomen, dus nu doe ik er zelf maar 50 elke ochtend. Je hebt altijd uitslovers in een groep, en eerlijk: dat ben ik wel een beetje. Ik wil niet onder doen voor de rest, dus ik kan inmiddels een clapping push up en een push up op een arm, haha! Maar nog even serieus: die winnaarsmentaliteit heb je nodig in deze functie. Je moet doorgaan en blijven bouwen. Je bouwt zo’n catalogus niet in 1 dag op, dat vraagt een lange adem. Als je dat leuk vindt, zit je hier helemaal op je plek! 

Contentspecialist

Ben jij, net als Daniël, gek op details en wil je graag dat het tot in de puntjes klopt? Dan is een functie bij de afdeling Productmanagement iets voor jou.

Job Alert

Wil jij als eerste weten wanneer er nieuwe vacatures beschikbaar zijn? Stel dan een Job alert in en ontvang de nieuwste vacatures per e-mail.